Obsah
Co je lambda sonda, jak funguje a co měří
Co je lambda sonda, jak funguje a co měří?
Každý dnes už ví, že výfukové plyny z automobilů jsou škodlivé jak pro životní prostředí, tak pro nás obyčejné lidi. Z toho důvodu se výrobci vozidel už po několik desetiletí usilovně snaží nejen snížit obsah toxických látek ve spalinách na minimum, ale zároveň monitorovat jejich složení a dle potřeby jej upravit. Právě to je úkolem takzvané lambda sondy a dále si vysvětlíme, jak přesně to dělá.
K čemu slouží lambda sonda?
Mohlo by se zdát, že výfukové plyny tvoří pouhý pozůstatek procesu spalování, a proto jim není třeba věnovat zvláštní pozornost. Tak tomu ovšem není. Neboť to, co vychází z výfukového potrubí, vypovídá leccos o stavu motoru, přesněji řečeno spalovacích komor. Právě k tomu slouží lambda sonda pro auto - k měření a porovnávání vzduchu proudícího výfukovým potrubím. Těmto sondám se také říká „kyslíkový snímač“, což v podstatě vystihuje jejich hlavní funkci.
Zařízení nepřetržitě měří obsah kyslíku ve výfukových plynech pomocí chemické reakce a získaná data předává řídicí jednotce. Tato pak srovnává hodnoty s údaji naměřenými před katalyzátorem a rozhoduje o tom, zda je palivová směs příliš „bohatá“ či „chudá“. Bohatá směs jednoduše značí, že bylo přiváděno příliš málo vzduchu nebo naopak vstříknuto příliš mnoho paliva; o chudé směsi se zase hovoří v opačném případě.
Abychom si to mohli lépe ujasnit, musíme se podívat na samotný název senzoru. Termín „lambda“ označuje řecké písmeno „λ“ a vyjadřuje poměr paliva a vzduchu 1:14,7. Jde samozřejmě o ideální hodnotu, které za provozu prakticky nelze dosáhnout. Řídicí jednotka tudíž musí průběžně vyhodnocovat údaje z lambda sondy a podle nich upravovat poměr. Pokud se hodnota pohybuje přibližně v rozmezí λ 0,98 - 1,02, hovoří se o lambda 1. Bohatá směs mimochodem vede ke zvýšení výkonu motoru na úkor škodlivosti vůči ekologii. Je-li tento poměr chudý, nastává opačný efekt. Lambda 1 je tedy pokusem o nalezení rovnováhy mezi co největším výkonem a minimálním podílem znečišťujících látek.
RIDEX Lambda sonda
mit Quetschverbinder, s materiálem pro namontování/upevnění, bez zástrčky, Univerzální, M18x1,5, vyhřívaná, 4
BOSCH Lambda sonda
4
VEGAZ Adaptér, lambda sonda
NGK Lambda sonda
bez zástrčky, 4
VEGAZ Adaptér, lambda sonda
Jak poznáte špatnou lambda sondu?
Čidla jsou vystavena extrémním podmínkám, jelikož musí odolávat nejen mimořádně vysokým teplotám ve výfukovém potrubí, ale také čelit silným vibracím a agresivním látkám. Jsou proto konstruována tak, aby byla obzvláště robustní a odolná, avšak, jak je známo: I ten nejostřejší nůž se časem otupí.
Následuje řada možných příznaků, které mohou indikovat vadné zařízení:
- Zvýšená spotřeba paliva → Lambda sonda takřka reguluje směšovací poměr vzduchu a paliva, takže není divu, že „zesláblý“ nebo zcela porouchaný snímač způsobí neobvykle vysokou spotřebu benzinu čili nafty.
- Změna výfukových plynů → S předchozím problémem úzce souvisí i tento bod. Jakmile se totiž špatný poměr dostane do spalovací komory, je dost možné, že vaše výfukové plyny budou buď neobvykle bílé, nebo, což je ještě patrnější, černé jako kouř. Nejpozději v té době by mělo být zřejmé, že něco není v pořádku, a jedním z možných zdrojů závady je bezesporu lambda sonda.
- Zhoršený chod motoru → Vzhledem k tomu, že dochází ke změnám směšovacího poměru ve válcích, je zhoršený dojem z jízdy velmi pravděpodobným indikátorem poruchy.
- Kontrolka motoru → Rozsvícení této kontrolky může samozřejmě znamenat i něco úplně jiného a nemusí nutně ukazovat pouze na kyslíkový snímač. Nicméně je správným postupem v případě svítící kontrolky velmi důkladné pátrání po příčině závady - buď na vlastní pěst, nebo za pomoci servisu. Jednou z možných příčin jsou chybné parametry výfukových plynů, které připouští vadný snímač.
Jak provést diagnostiku lambda sondy?
Než si položíte otázku, jak vyměnit lambda sondu, měli byste provést diagnostiku, tj. kontrolu zařízení. K tomu budete potřebovat moderní voltmetr nebo ještě lépe multimetr. Takový přístroj je naprosto všestranný a dokáže provádět mnoho různých měření.
Abyste mohli provést měření na lambda sondě, musíte nejdříve připojit hrot červeného měřicího vodiče k černému kabelu lambda sondy. Černý drát zapojte do skříně motoru nebo do jiného kovového bodu. Nyní nastavte měřicí rozsah přístroje na 1 nebo 2 volty.
Po nastartování motoru by se na displeji měla ukázat hodnota 0,4 až 0,6 V.
Zbývá počkat, než agregát dosáhne své provozní teploty, poté by se naměřená hodnota měla pohybovat v rozmezí 0,1 až 0,9 V. Výsledek bude ještě přesnější, když se otáčky za minutu budou udržovat na úrovni přibližně 2 500, čímž se simuluje průměrný režim motoru.
DENSO Lambda sonda
M18x1,5, M18x1.5, vyhřívaná, Fingersonda
YATO Sada nastrcnych klicu, Lambda sonda
DINEX NOx-sensor, NOx-katalyzator
DENSO Lambda sonda
M18x1,5, M18x1.5, vyhřívaná, Fingersonda, široké pásmo-lambda-sonda
HJS Závitová zátka, uchycení lambda sondy
Jaké jsou typy lambda sond?
Ve starších vozidlech se stále vyskytují tzv. „jednoduché lambda sondy“, které začínají pracovat až po dosažení požadované provozní teploty, což může trvat i několik minut. Moderní automobily mají ovšem elektricky vyhřívané snímače, které se zahřejí na potřebnou teplotu již několik sekund po spuštění motoru, a mohou tak přímo snímat složení spalin.
Kromě toho se rozlišují snímače, které znají pouze dvě hodnoty: bohatou a chudou směs. Tento druh dokáže rozpoznat, že došlo k překročení normy, a nahlásí to řídicí jednotce, která pak může učinit nápravné kroky. Mnohem širší měřicí rozsah mají širokopásmové sondy. Kromě „dobré“ a „špatné“ směsi rozeznávají spoustu mezistupňů, jak už vyplývá z jejich názvu, a mohou tak pružněji a účelněji iniciovat změny ve vstřikovači paliva.
Tím však různé typy lambda sond ještě nekončí. Dalším zásadním rozdílem je, zda je snímač umístěn před katalyzátorem, nebo za ním. Prvnímu zařízení se odborně říká regulační sonda, protože její nejdůležitější funkcí je kontrolovat složení vstupujících výfukových plynů a případné nesprávné složení ihned hlásit řídicí jednotce. Dále totiž nebezpečná směs vodní páry a rozmanitých ekologicky škodlivých látek, jako jsou sloučeniny uhlíku, oxidy síry nebo saze, prochází katalyzátorem.
To je stanice pro následnou úpravu výfukových plynů, ve které se díky chemické reakci výrazně snižuje množství znečišťujících prvků.
Teprve potom přichází na řadu sonda za katalyzátorem. Jejím ústředním posláním je provést konečnou kontrolu výstupních zplodin, které budou následně uvolněny do ovzduší, a případné odchylky od normy ihned vyslat do palubního počítače.
Užitečné video k danému tématu:
Jak vyměnit kyslíkový senzor
TOP produkty na téma: